Գրականություն
Ուսումնասիրում ենք Արևմտահայերեն
Արևմտահայերենը իմ նախագծումԿարդում ենք արևմտահայ գրողների ստեղծագործությունները
Նպատակը՝ արևմտահայերենի ուսումնասիրում, կարդալու, հասկանալու ուսուցումՄասնակիցները՝ ավագ դպրոցի սովորողներՀամագործակցություն՝ մայրենի լեզու, երաժշտությունՆախատեսված ժամկետը՝ հոկտեմբերի 18-22
Ընթացքը՝ սովորել անգիր ընտրած ստեղծագործությունները, հատվածները։Կարդալ, վերլուծել, ուսումնասիրել, հետազոտել։Սովորած ստեղծագործությունները ձայնագրել, տեսագրել։ Բոլոր նյութերը տեղադրել բլոգներում։
Դանիել Վարուժան. Ձոն
Եղեգնյա գրչով երգեցի փառքեր.
— Քեզի ընծա՜, իմ հայրենիք —Սոսյաց անտառեն էի զայն կըտրեր,— Քեզի ընծա՜, հին հայրենիք—Եղեգնյա գըրչով երգեցի քուրմեր,
Ընդ եղեգան փող լո’ւյս ելաներ։
Եղեգնյա գըրչով երգեցի կարոտ.—Ձեզի ընծա՜, հայ պանդուխտներ—Ան տարաշխարհիկ բույսի մ՚էր ծըղոտ…— Ձեզի ընծա՜, հեգ պանդուխտներ—Եղեգնյա գըրչով երգեցի հարսեր.
Ընդ եղեգան փող ո’ղբ ելաներ։
Եղեգնյա գըրչով երգեցի արյուն,— Ձեզի ընծա՜ , սուրի զոհեր —Ան ծլած էր մոխրի մեջ իբրեւ կընյուն— Ձեզի ընծա՜, կրակի զոհեր —Եղեգնյա գըրչով երգեցի վերքեր.Ընդ եղեգան փող սի՛րտս ելաներ։Եղեգնյա գըրչով որբ տունս երգեցի.— Քեզի ընծա՜ , հայր ալեհեր —Ցամքած աղբյուրեն մեր զայն հոտեցի…— Քեզի ընծա՜, մայր կարեւերԵղեգնյա գըրչով օճախս երգեցի,Ընդ եղեգան փող ծո՛ւխ ելաներ։Ու պայքա~ր, պայքա~ր, պայքա~ր երգեցի.— Ձեզի ընծա~, հայ մարտիկներ —Գրիչս եղավ անթրոց սըրտերու հնոցի…— Ձեզի ընծա~, քաջ մարտիկներ —Եղեգնյա գըրչով վըրեժ երգեցի.Ընդ եղեգան փող բո՛ց ելաներ։
Բանաստեղծության ընթացքում գրողը նստած իր եղեգնյա գրչով գրում էր և ամեն քառատողից հետո ասում էր, թե իր եղեգնյա գրչից ինչ է առկայծում: Առաջին տան մեջ փողից լույս է դուրս գալիս, քանի որ նա գրում է իր հին հայրենիքի, սոսյաց անտառների մասին, որ նրանք այնքան թանկ են իր համար և հնության մեջ երևում են լույսի միջից:Երկրորդ տան մեջ գրում է կարոտի, հայ պանդուխտների և հարսերի մասին: Ու այս անգամ փողից ողբ է դուրս գալիս, քանի որ հարսերը մնում են մենակ և մեծացնում իրենց երեխաներին:Երրորդ տան մեջ նշում է հայրենիքի զոհերի մասին, ովքեր իրենց կյանքը տալով ազատում են հազարավոր մարդկանց ու մանուկներին ցավից ու իրենց ազատությունը շնորհում նրանց: Մեծ ցավով էր գրում այս ամենը Դանիել Վարուժանը, ինչպես ինքն է ասում երրորդ քառյակի մեջ՝ «Եղեգնյա գրչից սիրտս է ելնում»:Չորրորդ տան մեջ եղեգնյա գրչով իր տունն է երգում, ալեհեր հորը, մորը և եղեգնյա գրչից ծուխ է դուրս գալիս, այսինքն տան մեջ կյանք է տեսնում, ծուխ է դուրս գալիս երդիկից և ապրում է մի հայ համերաշխ ընտանիք:Իսկ ամենավերջին տնում կարծես եղեգնյա գրիչը ուժ է առնում ու տալիս մարտիկներին կոչ անելով «պայքա՜ր »: Ու այդ ընթացքում եղեգնյա գրչից բոց է դուրս գալիս լսվող պայքարներից…
Հարցաշար
1.
·
Ո՞ւմ են անվանել
խոսքի Ռոբեսպիեր կամ հայոց Մոլիեր:
Հակոբ Պարոնյանին:
·
Ո՞ր ստեղծագործության
մեջ են ծաղրվում գրական մարդիկ:
՛՛Մեծապատիվ
մուրացկաններ՛՛ վեպում:
·
Արդիակա՞ն է
արդյոք այս մոտեցումը:
Շատ ցավալի
է, բայց այս խնդիրը միշտ արդիական է եղել, ինպես նաև մեր օրերում: Գրքերը փոխել են
համացանցով և էլի մեր գրողները մնացել են անտեսված և չգնահատված:
2.
·
Ո՞րն է երջանիկ
մահը`ըստ Գրիգոր Զոհրապի:
Երջանիկ մահը, ըստ Գրիգոր Զոհրապի, կյանքը սիրած մարդու գրկում ավարտելն է:
·
Ո՞ր ստեղծագործության
մեջ է խոսվում այդ մասին:
՛՛Երջանիկ մահը՛՛ նորավեպում:
·
Ի՞նչ
է համանուն նորավեպի հերոսուհու անունը:
Հերոսուհին անուն չունի, նրա խոսքերը նվիրված են բժիշկ Վարդանյանին:
3.
·
Ո՞ր բանաստեղծության մեջ է Թումանյանը խտացնում հայ
ժողովրդի անցած ճանապարհը:
՛՛Հայոց լեռներում՛՛ բանաստեղծության մեջ: Ստեղծագործության մեջ տեսնում ենք ժողովրդի պատմական ճակատագիրը, պայքարը և հավատը:
·
Ի՞նչի հետ է համեմատում Թումանյանը
հայոց վիշտը:
Նա համեմատում է այն անհուն ու խավար ծովի հետ, որտեղ տառապելով լող է տալիս բանաստեղծի հոգին:
·
Ինչպիսի՞ ստեղծագործություն է քառյակը։
Քառյակը քառատող ավարտուն ստեղծագործություն է` գերազանցապես խոհափիլիսոփայական բնույթի:
·
Ի՞նչ է ասել Թումանյանը քառյակի մասին:
Ասել է հետևյալ խոսքերը ՝ «Քառյակները շատ ուժեղ շտրիխներ են, դրանք իմ հոգու կենսագրությունն են»:
4.
·
Ի՞նչ պատվանուն ունի հայոց երգի նահապետ Ավետիք Իսահակյանը:
՛՛Վարպետ՛՛
որով նրան անվանել է Եղիշե Չարենցը:
·
Ինչի՞ հիման վրա և ե՞րբ է ստեղծվել «Լիլիթ» լեգենդը։
«Լիլիթ» լեգենդը ստեղծվել է 1921 թ.-ին հրեական առասպելի հիման վրա :
·
Ինչո՞ւ է Լիլիթը մերժում Ադամի սերը:
Քանի
որ նրան չէին գոհացնում դրախտի պայմանները և Ադամի անմնացորդ սերը:
·
Ո՞րն է դրախտի ամենահամեղ պտուղը`ըստ Լիլիթի:
Ամենահամեղ
պտուղը նրա համար համբույրն էր:
·
Ո՞ր ստեղծագործությունների մեջ է Իսահակյանը ներկայացնում
հավերժական սիրո գաղափարը:
Ներկայացնում
է ՛՛Հավերժական սերը՛՛ և ՛՛Ասպետի սերը՛՛ բալլադներում:
5.
·
Ո՞վ է հետևյալ մտքի հեղինակը և ո՞ր ժողովածուի մասին
է խոսքը.
«Այժմ կը գրեմ «……..», որ հուսամ տարիե մը լույս կը տեսնե. այդ հատորին մեջ երգված պիտի ըլլան հայրենի հողը, մշակներու աշխատությունը և գյուղական կյանքի խաղաղ
մեծությունները»:
Հեղինակը
Դանիել Վարուժանն է և ժողովածուն ՛՛Հացին երգը՛՛ ստեղծագործությունն է : Որը հրատարակվել է նրա մահից հետո՝ 1921 թվականին:
·
Կառուցվածքով
ի՞նչ է հիշեցնում այդ ժողովածուն:
Կառուցվածքով
այն հիշեցնում է պոեմ:
Թարգմանություն
Небывалая осень построила купол высокий,
Был приказ облакам этот купол собой не темнить.
И дивилися люди: проходят сентябрьские сроки,
А куда провалились студёные, влажные дни?..
Изумрудною стала вода замутнённых каналов,
И крапива запахла, как розы, но только сильней,
Было душно от зорь, нестерпимых, бесовских и алых,
Их запомнили все мы до конца наших дней.
Было солнце таким, как вошедший в столицу мятежник,
И весенняя осень так жадно ласкалась к нему,
Что казалось — сейчас забелеет прозрачный подснежник…
Вот когда подошёл ты, спокойный, к крыльцу моему.
Երբևէ չեղած աշունը կառուցել էր մի բարձր գմբեթ,
Կար հրաման ամպերին, որ այդ գմբեթը իրենց հետ չփակեն,
Զարմացած մարդիկ։ անցնում են սեպտեմբերյան ժամանակները, իսկ ու՞ր են կորել սառը, խոնավ օրերը..
Զմրուխտի գույն էր դարձել ջուրը, կեղտոտ ալիքների,
և եղինջը սկսեց բուրալ ինչպես վարդը, բայց ավելի ուժգին,
Խեղդվում էի լուսաբացից անտանելի, սատանայական և կարմրավուն,
Նրանց մենք բոլորս կհիշենք մինչ մեր օրերը վերջին։
Արևն այնպիսին էր, կարծես ապստամբ մայրաքաղաք մտած լիներ,
և գարնանային աշունը այնպես ագահորեն էր շոյում նրան, որ թվում էր, թե հիմա կսպիտակիթափանցիկ ձնծաղիկը...
Երբ մոտեցար ինձ դու, հանգիստ, թևքին իմ:
***
Высокие своды костела
Синей,чем небесная твердь…
Прости меня, мальчик веселый,
Что я принесла тебе смерть —
За розы с площадки круглой,
За глупые письма твои,
За то, что, дерзкий и смуглый,
Мутно бледнел от любви.
Я думала: ты нарочно —
Как взрослые хочешь быть.
Я думала томно-порочных
Нельзя, как невест, любить.
Но все оказалось напрасно.
Когда пришли холода,
Следил ты уже бесстрастно
За мной везде и всегда.
Как будто копил приметы
Моей нелюбви. Прости!
Зачем ты принял обеты
Страдальческого пути?
И смерть к тебе руки простерла…
Скажи, что было потом?
Я не знала как хрупко горло
Под синим воротником.
Прости меня, мальчик веселый,
Совенок замученный мой!
Сегодня мне из костела
Так трудно уйти домой.
Բարձր պահոցները եկեղեցու,
Ավելի կապույտ քան երկնային թաղանթը...
Ներիր ինձ, զվարթ տղա,
Որ բերեցի քեզ մահ..
Կլոր հարթակի վարդերի համար,
Քո հիմար նամակների համար,
Ինքնավստահ և խորամանկ լինելու համար,
Գունատվել ես սիրուց:
Ես մտածում էի, դու միտումնավոր ցանկանում ես լինել ինչպես մեծերը։
Ես մտածում էի, տկար արատավորներին չի կարելի սիրել ինչպես հարս։
Բայց պարզվեց ամեն ինչ զուր էր։
Երբ եկան ցրտերը, հետևում էիր ինձ միշտ, անվախ և ամենուր։
Կարծես նշաններ էիր հավաքում,
Որ չեմ սիրում։ Ների՜ր.
Ինչու՞ էիր ընդունում երդումները, տանջամահ ճանապարհի
Մահը ձգվեց ձեռքերիդ..
Ասա, ի՞նչ եղավ հետո
Ես չգիտեի ինչքան փխրուն է կոկորդը կապույտ մանյակի տակից.
Ներիր ինձ, զվարթ տղա,
Տանջված սոխակ ի՜մ.
Այնքան եմ դժվարանում վերադառնալ տուն եկեղեցուց այսօր...
1.
· Ո՞ւմ են անվանել խոսքի Ռոբեսպիեր կամ հայոց Մոլիեր:
2.
· Ո՞րն է երջանիկ մահը`ըստ Գրիգոր Զոհրապի:
Երջանիկ մահը, ըստ Գրիգոր Զոհրապի, կյանքը սիրած մարդու գրկում ավարտելն է:
՛՛Երջանիկ մահը՛՛ նորավեպում:
· Ի՞նչ է համանուն նորավեպի հերոսուհու անունը:
Հերոսուհին անուն չունի, նրա խոսքերը նվիրված են բժիշկ Վարդանյանին:
3.
· Ո՞ր բանաստեղծության մեջ է Թումանյանը խտացնում հայ ժողովրդի անցած ճանապարհը:
՛՛Հայոց լեռներում՛՛ բանաստեղծության մեջ: Ստեղծագործության մեջ տեսնում ենք ժողովրդի պատմական ճակատագիրը, պայքարը և հավատը:
· Ի՞նչի հետ է համեմատում Թումանյանը հայոց վիշտը:
Նա համեմատում է այն անհուն ու խավար ծովի հետ, որտեղ տառապելով լող է տալիս բանաստեղծի հոգին:
Քառյակը քառատող ավարտուն ստեղծագործություն է` գերազանցապես խոհափիլիսոփայական բնույթի:
4.
· Ի՞նչ պատվանուն ունի հայոց երգի նահապետ Ավետիք Իսահակյանը:
«Լիլիթ» լեգենդը ստեղծվել է 1921 թ.-ին հրեական առասպելի հիման վրա :
5.
· Ո՞վ է հետևյալ մտքի հեղինակը և ո՞ր ժողովածուի մասին է խոսքը.
Ֆրենսիս Սքոթ Ֆիցջերալդի նամակը դստերը
Ես հավատում եմ այն բանին, որ ապրում ես այնպես, որքան դրան արժանի ես (քո տաղանդով ու մարդկային հատկություններով), իսկ երբ չես անում այն, ինչ պետք է, ապա դրա համար հատուցում ես կրկնակի…
Եվ այսպես, ահա քո խենթ հոր խորհուրդները: Ինչի պետք է հասնել. աշխատիր համարձակ լինել, ողջախոհ, կարողացիր լավ աշխատել և ձիու թամբին ամուր մնալ: Եվ այսպես շարունակ:
Ինչի մասին պետք է մտածել. Կյանքում ի՞նչ ձգտումներ ունեմ, ուրիշներից լավն եմ, թե՞ վատը` ա) ուսման մեջ, բ) մարդկանց հասկանալու և նրանց հետ հաղորդակցվելու հարցերում, գ) սեփական մարմինը տիրապետելու ընդունակության մեջ:
Սիրում եմ քեզ՝ Հայրիկ:
1.Մեկնաբանիր նամակը:
6.Համաձա՞յն ես, որ երջանկությունն ու դժբախտությունը միայն ֆիլմերում են լինում:
04.09.2019
Ընթացքը՝ Արտասահմանյան աղբյուրներից հավաքում ենք նյութեր և թարգմանում հայերեն:
Արդյունքը՝
Թուրք ժողովրդական պարեր: Թուրքիայի սահմաններում պարում են ժողովրդական պարեր: Թուրքիայում կան շատ տարբեր ձևերով ներկայացված ժողովրդական պարեր և նրանք արտացոլում են մշակութային կառուցվածքը յուրաքանչյուր մարզում: Էրզրումում ՝ "Բար", արևելքում և հարավ-արևելքում, "Հորան", Թրակիայում "Հորա", Սև ծովում "Հորոն", Քոնիայում և նրա շուրջը "Գդալ խաղեր", Կարսում և Արդահանում "Լեզգինկա" սրանք ամենահայտնի օրինակներ են:
Մասնակիցներ՝ Մոնիկա Բաբայան, Կարինա Թովմասյան, Աննա Ստեփանյան
Комментарии
Отправить комментарий